امگا ۳ و بیماری های قلبی عروقی | تغذیه سالم

امگا ۳ و بیماریای قلبی عروقی

امگا ۳ و بیماریای قلبی عروقی؛

 

امگا ۳ و پیشگیری از برگشت آنفارکتوس

تحقیقات، خیلی زود فواید امگا ۳ در بین مریضایی رو که واسه اولین بار دچار آنفارکتوس میوکارد شده بودن، به اثبات رساند. هم اینکه، این تحقیق نشون داد که ۲ بار خوردن ماهی در هفته، خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی رو تا ۳۲% کم می کنه.

این فایده به طور کاملً ربط داره با اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای؛ این چربیای به درد بخور در ماهیای چرب هست.

 

امگا ۳ در مقابل آسیبای قلبی عروقی مراقبت تون می کنه

تحقیقات روی آدمایی که دچار آسیبای قلبی عروقی نشده بودن هم قدرت امگا ۳ رو نشون داده. به طور مثال، اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای (از خانوادۀ امگا ۳) با غلظت بالا، تا ۴۴% خطر صدمات کرُنری رو کم می کنه. به بیان دیگه، مصرف زیاد امگا ۳ خطر آنفارکتوس کم و بیش شدید رو پایین می آورد.

امگا، ضد کلسترول

کلسترول بالا به عنوان عامل شماره ۱ خطر بروز سکتۀ قلبی شناخته می شه. در سال ۲۰۰۵، یه موشکافی گسترده آثار امگا ۳ و استاتین رو با هم مورد مقایسه قرار داد. استاتین داروییه که از گذشته واسه کم شدن اندازه کلسترول تجویز می شده. این تحقیق ثابت کرد که امگا ۳ دو برابر بیشتر از استاتین مؤثر بوده !

طبق مطالعه ای دیگه، همراه شدن استاتین با امگا ۳، ۱۹% در کاهش تعداد صدمات قلبی عروقی مؤثرتر از استاتین به تنهاییه.

 

کلا، امگا ۳ واسه سرخرگا خیلی خوبه، در تنظیم ضربان قلب سهم داره، التهاب عروق خونی رو کم می کنه و غلظت خون رو پایین می آورد. پس هیچ تعجبی نداره که امگا ۳ خطر مرگ بر اثر بیماریای قلبی عروقی رو کم می کنه.

اما به چه دلیل، امگا جزء داروها نیس؟

امگا ۳ اسیدهای چرب طبیعی هستن که در مواد غذایی یافت می شن. و مانند یه مولکول که به وسیله یه لابراتوار دارویی تازگیا کشف یا ساخته شده باشه، دارای حق انحصاری نیس. پس، سودش واسه صنعتی شدن محدوده.

 

اما همۀ ما آزادیم که مصرف امگا ۳ رو از راه تغذیه یا به کار گیری یه مکمل، افزایش بدیم. چون، کپسولای شامل امگا ۳ مؤثری وجود دارن. بعضی از برنده ها در بورس هستن، اما فقط به شرطی می تونن مورد استفاده قرار بگیرن که به وسیله دکتر یا متخصص قلب، تجویز شده باشن.

ما باید در هفته، دو تا سه بار ماهی رو در کنار تغذیه مون مصرف کنیم. ً خوبه بدونین که روغن کلزا منبع خوبی از امگا ۳ه؛ می تونین این اندازه امگا ۳ رو به واسطۀ مصرف خشکباری مانند بادام هم تکمیل کنین …

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

No comments yet, be the first!

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *